De laatste jaren neemt de rol van ICT in het onderwijs duidelijk toe. Het is niet meer de vraag óf ICT wordt ingezet, maar hóe. ICT biedt tal van mogelijkheden om leerstof op maat aan te bieden, lessen te verrijken en resultaten te monitoren. Scholen kunnen hiermee de (groeps)administratie vereenvoudigen.
Leerlingen kunnen veel profijt hebben van de inzet van ICT. Door gebruik te maken van digitale leermiddelen kunnen ze onderwijs volgen op hun eigen niveau en tempo. Uiteraard onder begeleiding van een leraar die de regie (of de leerlingen begeleidt bij het leerproces) heeft over het leerproces. Zo is de snelle leerling gebaat bij extra leerstof of kan er beter aangesloten worden op het taalniveau van nieuwkomers.
Bij ons op Op de Wieken maken we ook gebruik van de mogelijkheden die ICT ons biedt. Bij de inrichting van het verbouwde schoolgebouw hebben we geïnvesteerd in nieuwe digiborden en laptops. Naast de lessen uit de methodeboeken worden deze dagelijks ingezet bij de lessen die de kinderen krijgen. In de onderbouw zetten we ook i-pads in en hebben we gedigitaliseerd ontwikkelingsmateriaal dat op de i-pad gebruikt wordt.
In ons nieuwe ICT beleid zetten we in op het stimuleren van de aandacht voor digitale geletterdheid voor de leerlingen. We maken hierbij gebruik van de lessen van Stichting FutureNL. Ook werken we aan het vergroten van ICT bekwaamheid van ons team.