Continu verbeteren
De afgelopen jaren zijn wij met het hele team bezig geweest met de scholing `continu verbeteren`. Het gericht is op `eigenaarschap van de leerling`. Wij als leerkracht weten wat de leerlingen gaan leren maar weten de leerlingen dit zelf ook? En wat als je iets geleerd hebt, kan je dat dan laten zien?
Groepsvorming
Als een leerling zich prettig voelt in de groep en veiligheid ervaart dan zal het leren beter gaan. Dat is algemeen bekend. Natuurlijk zijn de ouders hierin belangrijk.
Op `Op de Wieken` besteden we veel aandacht aan de groepsvorming. Vooral de eerste weken van het schooljaar zijn daarin belangrijk. Elke groep vormt zijn eigen regels. Dit is een proces die de groepen elk jaar opnieuw doorlopen. Bewust worden van wat belangrijk is voor een fijne leeromgeving. Vanuit de regels wordt er een missie gemaakt. Dit kan in de vorm van een gedicht, een rap, een lied enz. Deze missie wordt de groepsmissie. Deze wordt door het jaar heen herhaald.
Databord
In elke groep hangt een databord. Op dit bord hangen de doelen waar de leerlingen aan willen gaan werken. Bijvoorbeeld: wij willen met de kerstvakantie kunnen klokkijken. Maar dit kunnen ook doelen zijn op sociaal emotioneel gebied. Iedereen is die weken verantwoordelijk voor het leren van die doelen. De leerlingen helpen elkaar en er wordt ook bij gehouden hoe het gaat. De betrokkenheid bij het leren wordt hierdoor vergroot.
Portfolio
Wij werken op `Op de Wieken` met het portfolio. In dit portfolio zijn de leerdoelen terug te vinden maar ook de resultaten. Ook de ontwikkeling van de leerling is terug te zien. Als aan het begin van het jaar het schrijven nog op gang moest komen, is er aan het einde van het jaar te zien dat dit vooruit is gegaan. Dit geldt voor elk vakgebied.
Oudergesprekken
Het portfolio wordt een aantal keer in het jaar mee gegeven naar huis. De leerling kan dan thuis zijn eigen ontwikkeling laten zien. De leerling kan zelf vertellen waar nog aan gewerkt moet worden en wat daar voor nodig is. Op school volgt dan een portfoliogesprek met de leerkracht.