Passend Onderwijs
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben. Passend onderwijs beoogt dat zoveel mogelijk leerlingen regulier onderwijs kunnen volgen. Zo worden zij voorbereid op een vervolgopleiding en doen ze zo goed mogelijk mee in de samenleving. Het speciaal onderwijs verdwijnt echter niet. Kinderen die het nodig hebben, kunnen naar de speciale school basisonderwijs of naar het speciaal onderwijs. Vanwege de wetgeving Passend onderwijs hebben scholen een zorgplicht. Dat betekent dat scholen een inspanningsverplichting hebben om elk kind een goede onderwijsplek te bieden.
Iedere groepsleerkracht houdt dagelijks de vorderingen van de leerlingen bij door te observeren, te signaleren, te corrigeren en door te evalueren.
Er worden regelmatig methodegebonden toetsen afgenomen en de uitslagen hiervan worden geregistreerd op daarvoor ontwikkelde registratieformulieren.
Ook werken we met Cito-toetsen voor rekenen en wiskunde, spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat, rekenen en taal voor kleuters. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen. De uitslagen van deze toetsen worden doorgegeven aan de Intern begeleider, die met de leerkracht overlegt, welke leerlingen extra hulp moeten krijgen van de groepsleerkracht.
Kinderen die (soms tijdelijk) extra zorg nodig hebben, krijgen zoveel mogelijk hulp-op-maat aangeboden. De groepsleerkracht kan ook de hulp van anderen inroepen, zoals de interne begeleider. Deze bekijkt dan met de groepsleerkracht de problemen en welke zorg er geboden dient te worden. Vanzelfsprekend gebeurt dit in overleg met de ouders.
Mocht ook deze hulp niet het gewenste resultaat opleveren, dan halen we hulp ‘van buiten’ erbij. Met behulp van de schoolbegeleidingsdienst en anderen vinden we meestal een manier om de hulpvraag te beantwoorden.
Leerlingdossier
Op Op de Wieken worden leerlinggegevens omtrent het kind (toetsgegevens, gespreksverslagen, vorderingen etc. en voor zover mogelijk gedigitaliseerde onderzoeksgegevens) voor het grootste gedeelte gedigitaliseerd opgeslagen op de computer in Parnassys. Gegevens die niet digitaal zijn worden opgeslagen in de groepsmap van de groep waarin de leerling zit. Deze gegevens zijn vertrouwelijk.
Onderwijskundig rapport
Er wordt een onderwijskundig rapport opgemaakt bij verhuizing of bij het aanvragen van extra begeleiding en/of onderzoek door de schoolbegeleidingsdienst. Ook bij uitstroom van leerlingen naar het voortgezet onderwijs (LWOO)wordt een onderwijskundig rapport opgesteld.
Coördinatie zorgverbreding en Interne begeleiding
De zorg voor de leerlingen kent vele facetten en fasen. Daarom wordt deze zorg zoveel mogelijk gecoördineerd. We denken dan aan structurele zorgverbreding op individueel leerlingenniveau: de leerstof moet zoveel mogelijk aansluiten op het niveau van het kind.
Wanneer een kind het gewone leerproces niet kan volgen, proberen we in eerste instantie het kind te helpen binnen de eigen groepssituatie.
Ook op groeps- en schoolniveau wordt de nodige aandacht besteed aan het ontwikkelen van een passende zorgverbredingstructuur; hoe ga je zo goed mogelijk om met verschillen in je groep. Zie ook zorgdocument.
Marenka van de Berg is onze intern begeleider en daarmee het eerste aanspreekpunt.
Zij is hiervoor op dinsdag, woensdag en donderdag op school.