Op de Wieken is een school met een veilig en uitdagend schoolklimaat, waarbij vanuit oprechte interesse in het kind gewerkt wordt. De leerlingen worden actief betrokken bij hun eigen ontwikkeling.
Met ouders genieten wij van en werken wij aan de talentontwikkeling van hun kind.
In ons contact zijn wij duidelijk, respectvol en spreken we onze verwachtingen uit.
Als team laten wij professioneel gedrag zien door een lerende houding. Wij benutten elkaars kwaliteiten. We werken vanuit vertrouwen en hebben oog voor elkaar.
Daarom:
- Zeg ik wat ik doe en doe ik wat ik zeg. Ik houd mij aan afspraken. Hierdoor kan een ander op mij rekenen, ben ik voorspelbaar en geef ik vertrouwen.
- Praat ik niet over iemand, maar met iemand. Hierdoor toon ik respect en geef ik vertrouwen. Dit is een voorwaarde om je veilig te voelen en om jezelf te mogen zijn. Mijn intentie is goed, waardoor ik laat zien dat ik eerlijk en open ben en dat ik ben te vertrouwen.
- Ben ik professioneel. Ik hanteer een professioneel denkkader:
- Wat is goed voor de kinderen?
- Wat is goed voor de organisatie?
- Wat is goed voor mij?
- Daarnaast heb ik een voorbeeldfunctie wat betekent dat mijn pedagogisch klassenklimaat ook mijn pedagogisch schoolklimaat is. Dat wat ik in de klas voorsta, doe ik ook binnen het team.
- Sta ik open voor en ben geïnteresseerd in de ander. Ik maak tijd vrij om naar de ander te luisteren en de ander te bevragen (LSD), wat maakt dat ik betrokken ben en dat ik oog heb voor de ander. Een ander voelt zich door mij geaccepteerd en gezien, mijn intentie is om het met iedereen goed te hebben. Ik werk aan een plezierige werkomgeving, waarin ik trots kan zijn.
- Ik houd rekening met de kernkwaliteiten (deskundigheid) van de ander en van mijzelf en benut en versterk deze in het samenwerken. Ik zie eigen irritatie als signaal om zelf iets te veranderen. Ik heb hoge verwachtingen binnen het samenwerken.
- Geef ik de ander feedback bij het wel of niet nakomen van deze regels, waardoor ik laat zien dat ik medeverantwoordelijk ben voor het behoud van het schoolklimaat. Ik baseer mijn feedback op feiten en ben opbouwend. “Leren over jezelf door de blik van de ander”