Elk kind is uniek en heeft zijn talenten. Het kind staat daarmee centraal in onze school. Basisschool Op de Wieken biedt kinderen de ruimte om het maximale uit zichzelf te halen. Ons onderwijs staat in dienst van deze ambitie. Wij willen dat het kind vanuit een veilige en vertrouwde schoolomgeving kan groeien. Vanuit een omgeving waarin respect voor de ander en een goed gevoel voor jezelf centraal staat. Onderdeel van ons onderwijs om dat te bereiken en daarmee de rode draad door onze school is “continu verbeteren”
Continu verbeteren
De afgelopen jaren zijn wij met het hele team bezig geweest met de scholing `continu verbeteren`. Dit hebben we met veel plezier gedaan. Vooral omdat het gericht is op `eigenaarschap van de leerling`. Wij als leerkracht weten wat de leerlingen gaan leren maar weten de leerlingen dit zelf ook? En wat als je iets geleerd hebt, kan je dat dan laten zien?
Groepsvorming
Als een leerling zich prettig voelt in de groep en veiligheid ervaart dan zal het leren beter gaan. Dat is algemeen bekend. Natuurlijk zijn de ouders hierin belangrijk.
Op `Op de Wieken` besteden we veel aandacht aan de groepsvorming. Vooral de eerste weken van het schooljaar zijn daarin belangrijk. Elke groep vormt zijn eigen regels. Dit is een proces die de groepen elk jaar opnieuw doorlopen. Bewust worden van wat belangrijk is voor een fijne leeromgeving. Vanuit de regels wordt er een missie gemaakt. Dit kan in de vorm van een gedicht, een rap, een lied enz. Deze missie wordt de groepsmissie. Deze wordt door het jaar heen herhaald.
Databord
In elke groep hangt een databord. Op dit bord hangen de doelen waar de leerlingen aan willen gaan werken. Bijvoorbeeld: wij willen met de kerstvakantie kunnen klokkijken. Maar dit kunnen ook doelen zijn op sociaal emotioneel gebied. Iedereen is die weken verantwoordelijk voor het leren van die doelen. De leerlingen helpen elkaar en er wordt ook bij gehouden hoe het gaat. De betrokkenheid bij het leren wordt hierdoor vergroot. Dat is mooi om te zien.