Samenwerking:
Wij leren de leerlingen zelfstandig werken en om samen te werken. Wij leren over en het werken aan individuele doelen en groepsdoelen. Wij stellen samen met de kinderen de missie en visie van de groep vast. We leren kinderen om naar elkaar te luisteren, te overleggen en compromissen te sluiten. Wanneer leerlingen samenwerken, bespreken ze bovendien lesstof, hun ideeën en leren zo van en met elkaar.
Met ouders praten wij over de kinderen en spreken naar elkaar verwachtingen uit.
Samenwerking tussen kind, ouders en leerkracht om zo de kinderen zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te laten komen.
Passie:
Passie voor het onderwijs is onze drijfveer. Wij willen andere inspireren en geïnspireerd worden om met plezier kwaliteit te leveren. Het beste uit alle kinderen naar boven halen. Op de Wieken doet dat vol energie en vuur! Leerkrachten zorgen voor bevlogenheid in hun lessen en leermomenten. Het doel daarbij is om dit gevoel door te geven aan de kinderen én hun ouders. Een team dat werkt met passie, beleeft plezier aan het eigen werk. Dat is voelbaar voor de kinderen. Passie maakt dat je zin hebt om te werken, dat je betrokken bent en vernieuwend durft te zijn.
Kwaliteit:
De leerkrachten maken bewuste keuzes in het leerstofaanbod en in de verwerking binnen de basisondersteuning, door uit te gaan van de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
In de lessen staat het directe instructie model centraal. We stimuleren een actieve betrokkenheid door voorkennis te activeren, doelen gericht op proces en product zichtbaar te maken en samen te evalueren wat de opbrengsten zijn. We stimuleren het van en met elkaar leren en willen kinderen bewust maken van hun eigen invloed op het leerproces en van de fases in het leren.
Tijdens de instructie dagen de leerkrachten de kinderen uit om verbanden te zien. Leerstrategieën worden benoemd en leerkrachten staan model door voordoen, samendoen en vertrouwen geven om het zelf te mogen doen. We creëren een sfeer waarin we fouten mogen maken en ervaren dat we van fouten kunnen leren. We stemmen ons onderwijs, binnen onze mogelijkheden af, op de onderwijsbehoeften van de leerlingen en streven naar optimale opbrengsten.